Paliwa alternatywne zdążyły się już solidnie przyjąć na rynku usług motoryzacyjnych w naszym kraju. Polacy wyjątkowo dobrze oceniają przede wszystkim gaz LPG, chwaląc jego relatywnie niską cenę, połączoną z dobrą jakością.
Trzy rodzaje LPG dla diesla
System gazu LPG da się zastosować w silnikach diesla na kilka sposobów. Pierwsza opcja polega na tym, iż jednostka wysokoprężna zostaje przerobiona na silnik z zapłonem iskrowym, upodabniając system do jego odpowiednika benzynowego. Takie rozwiązanie zwana jest mono fuel – jego specyfika wiąże się z działaniem jedynie na gaz. Ten wariant sporo jednak kosztuje, z uwagi na konieczność modyfikacji całego silnika. W praktyce decydują się na nie wyłącznie posiadacze pojazdów gospodarczych.
Kolejny typ diesel LPG to tzw. dual fuel. Pojazd użytkuje tu jednocześnie ropę {i gaz|oraz LPG), w proporcji ok. 30:70. Ropę podaje się zatem wyłącznie w ilości zapewniającej inicjację samozapłonu w cylindrze; pozostałą część zajmuje LPG. Ten wariant wymaga jednak zastosowania dość skomplikowanej aparatury.
Najpopularniejszym od dawna rozwiązaniem pozostaje diesel gaz, w którym gaz płynny pełni jedynie funkcję dodatku do oleju napędowego. Proporcje okazują się całkowicie odwrotne w stosunku do dual fuel, oscylując wokół 70:30 dla oleju napędowego. Pakiet do montażu składa się w tym wypadku przede wszystkim z reduktora-parownika, wtryskiwacza bądź wtryskiwaczy gazu, a także urządzenia sterującego wraz z siecią kabli.
Jak działa diesel LPG?
Pożądana dawka oleju napędowego jest wtryskiwana do komory spalania w silniku, zaś suplementarna ilość gazu – wewnątrz układu dolotowego. Zapalenie się LPG gwarantuje ropa, poddając się samozapłonowi.
Obecność gazu płynnego wpływa z kolei na skuteczność procesu spalania oleju, całkowicie odmiennie niż dzieje się to w zwykłym dieslu. W jej wypadku, wobec wysokiej lepkości oleju, proces całkowitego spalenia paliwa niemal nigdy nie dochodzi do skutku.
Źródło: Elpigaz